Arbeidsovereenkomst opstellen? Dit moet je niet vergeten!

Heb je een eigen onderneming? En ga je werknemers aannemen? Gefeliciteerd! Dat betekent dat je wil groeien met je bedrijf en dat anderen je hierbij gaan helpen. Misschien heb je de sollicitatiegesprekken al wel gevoerd, en heb je de ideale kandidaat gevonden. Vervolgens is het tijd om een arbeidsovereenkomst op te stellen. Natuurlijk is het belangrijk dat deze arbeidsovereenkomst correct en volledig is. Anders kan het namelijk nadelige gevolgen hebben voor jou als werkgever. Er zijn een heleboel zaken die moeten worden opgenomen in de arbeidsovereenkomst. Daarom kan het verstandig zijn om hier een advocaat voor in te schakelen, bijvoorbeeld een advocaat van SWDV Advocaten. Een SWDV arbeidsrecht advocaat kan je hierbij helpen. In deze blog geven we je alvast een aantal handige tips over dingen die je niet moet vergeten bij het opstellen van een arbeidsovereenkomst.

De duur

In elke arbeidsovereenkomst moet in ieder geval de duur worden opgenomen. En daarmee bedoelen we de duur van de arbeidsovereenkomst zelf, maar ook de duur van een eventuele proeftijd en de duur van de opzegtermijn. Dit creëert duidelijkheid en hierdoor krijg je achteraf geen moeilijkheden. Je kunt bij een tijdelijk contract een specifieke einddatum vermelden, maar je kunt ook aangeven dat het contract geldt voor de duur van een project. Een proeftijd opnemen is niet verplicht, maar het kan wel nuttig zijn. Let er wel op dat deze proeftijd geldt voor zowel werknemer als werkgever.

Vakantiedagen

Het minimale aantal vakantiedagen is wettelijk vastgelegd, maar het kan zo zijn dat in de cao meer vakantiedagen zijn opgenomen of dat dit per individuele arbeidsovereenkomst het geval is. Leg het aantal verlofdagen in ieder geval vast in de arbeidsovereenkomst, zodat hier geen onduidelijkheid over kan ontstaan.

Opzegmogelijkheid

Een tussentijds opzegbeding is een heel belangrijk onderdeel om niet te vergeten. Als je dit onderdeel niet opneemt in het contract, wil dit namelijk zeggen dat je een werknemer niet kan ontslaan voor zijn of haar contract afloopt. Ook de werknemer kan geen ontslag nemen.

Concurrentie- en relatiebeding, geheimhoudingsverklaring, nevenactiviteiten

Verder kan het slim zijn om een concurrentiebeding, relatiebeding, geheimhoudingsverklaring of beding voor nevenactiviteiten op te nemen in je arbeidscontract. Hiermee voorkom je het feit dat een werknemer na zijn dienstverband bij een concurrerend bedrijf gaat werken of zelf een concurrerend bedrijf opstart. Misschien wil je ook wel voorkomen dat je werknemer bij een van je relaties gaat werken. Weet je niet precies hoe je deze onderdelen kunt opnemen in het contract? Of wil je graag weten welke onderdelen van belang zijn voor jouw bedrijf? Dan kan het verstandig zijn om een advocaat in te schakelen. Een advocaat kan je namelijk helpen bij het opstellen van een volledig arbeidscontract.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *